zuwmalt

Niewidzialny „okręt Batmana” wchodzi do gry! Ma śmiercionośny Railgun (WIDEO)

By Dział: Armia i Wojna Nauka i Odkrycia W popularnych | 17 października 2016

Najpotężniejszy i najnowocześniejszy superniszczyciel rakietowy, jaki kiedykolwiek zbudowano, USS „Zumwalt” wszedł właśnie na wyposażenie US Navy. Wkrótce dołączą do niego kolejne.

Niszczyciel nowej generacji DDG-1000 kosztował 4,4 mld USD. Ma wyporność 15 tys. ton, długość prawie 200 m i 20 wyrzutni z 80-ma rakietami. Mogą to być zarówno rakietotorpedy ASROC do zwalczania okrętów podwodnych, antyrakiety ESSM, jak i rakiety manewrujące Tomahawk. Ponadto na wyposażeniu są dwa ciężkie działa kalibru 155 mm i dwa działa przeciwlotnicze.

Największą siłę nowego niszczyciela stanowi jednak to, że jest niemal całkowicie niewykrywalny – jego widoczność jest 50 razy mniejsza niż innych okrętów. Jest to możliwe dzięki nietypowej konstrukcji kadłuba, specjalnym materiałom, z którego go wykonano i pokryciu go specjalną warstwą pochłaniającą fale radiowe. Nawet jeśli zostanie wykryty, będzie przypominał na ekranie radarów zwykły kuter rybacki.

W przyszłości USS „Zumwalt” zostanie też wyposażony w lasery bojowe i działo elektromagnetyczne Railgun wystrzeliwujące pociski wolframowe z prędkością 8 razy większą niż prędkość dźwięku. To potężna broń ofensywna do niszczenia z bardzo dużej odległości wrogich okrętów, czołgów i baz wojskowych, nad którą Amerykanie pracowali od 10 lat.

Ceremonia przekazania okrętu amerykańskiej marynarce wojennej odbyła się w sobotę 15 października w porcie w Baltimore. „Gdyby Batman miał swój okręt to byłby to właśnie „Zumwalt” – ocenił w czasie uroczystości szef amerykańskiej Floty Pacyfiku admirał Harry Harris.

W trakcie budowy w amerykańskich stoczniach są jeszcze dwie takie same jednostki. Łącznie cały program budowy niszczycieli DDG-1000 kosztuje 20 mld USD.

Rozpoczęcie służby przez USS „Zumwalt” przyćmi nieco krytykę wokół budowanego właśnie amerykańskiego superlotniskowca „USS Gerald Ford”, w którym stwierdzono niedawno cały szereg wad konstrukcyjnych, m.in. w napędzie.

Budowa ta jest już opóźniona o 2 lata i pochłonęła 13 mld USD. „To podręcznikowy przykład tego, jak nie budować okrętów” – ocenił Sekretarz Floty USA Ray Mabus.

Zobacz także: TOP-5 najgroźniejszych okrętów podwodnych w historii (FOTO, WIDEO)

Reporters.pl

Powiązane artykuły

Podziel się z innymi: