krzemowe_organizmy1

Rewolucja w genetyce! Stworzyli krzemowe formy życia (FOTO)

By Dział: Nauka i Odkrycia W popularnych | 28 listopada 2016

To, co uznawano tylko za fantastykę, zostało teraz – po raz pierwszy w historii – dowiedzione przez uczonych w USA.

Zespół genetyków z Kalifornijskiego Instytutu Technologicznego stworzył żywe komórki zdolne do tworzenia połączeń węglowo – krzemowych mogących formować długie łańcuchy białek i DNA.

Badania pod kierownictwem czołowej amerykańskiej biolog Frances Arnold dowiodły więc, że życie ma charakter nie tylko organiczny, może być oparte także na krzemie. W tym celu wykorzystano proteinę znaną jako Cytochrom C wyizolowaną z bakterii znalezionej w gorących źródłach Islandii i dokonano w niej zmian genetycznych.

W wyniku tego powstał ferment produkujący związki krzemowo – organiczne. Po raz pierwszy udało się tego dokonać w sposób naturalny, bez używania katalizatorów chemicznych i innych agresywnych związków.

Uczeni zwracają uwagę, że krzem ma wiele właściwości bardzo zbliżonych do węgla, m.in. formuje poczwórne wiązania chemiczne. W przyrodzie w stanie całkowicie czystym praktycznie nie występuje – natychmiast tworzy związki z innymi pierwiastkami.

Czysty krzem udaje się uzyskać jedynie w laboratoriach i podobnie jak związki krzemowo – węglowe służy on do produkcji preparatów medycznych i urządzeń elektronicznych.

Obecne odkrycie oznacza przełom naukowy. Dowodzi ono bowiem, że przyroda jest w stanie adaptować się do środowiska, włączając krzem do struktury żywych komórek. Nie można nawet wykluczyć hipotezy, że życie powstało właśnie z substancji krzemowych, a nie – jak sądzono dotychczas – wyłącznie organicznych.

Na innych planetach, w warunkach odmiennych od ziemskich, istnienie nieorganicznych krzemowych form życia jest wręcz bardzo prawdopodobne. Tak więc okazuje się, że po raz kolejny fantastyka wyprzedziła naukę. Teraz zupełnie inaczej będziemy patrzeć chociażby na krzemowe trolle z książek Pratchetta.

krzemowe_organizmy

Czytaj także: NASA: Na Marsie odkryto mnóstwo wody! No to lecimy?

Podziel się z innymi: