wodowanie

Wielkie Chlup! Najbardziej „popisowe” katastrofy przy wodowaniach statków (WIDEO)

By Dział: Katastrofy W popularnych | 7 stycznia 2017

Życie stoczniowca jest pełne dramatycznych niespodzianek.

Zawsze może się zdarzyć, że coś „pójdzie” nie tak. I jeśli statek nie wyląduje od razu na dnie i mimo wszystko przeżyje, to przesądni marynarze od początku uważają go za pechowy i niechętnie na nim pływają.

Tak było w przypadku najbardziej głośnego nieudanego wodowania statku w PRL-u. Chodzi, oczywiście, o „Bolesława Bieruta”, który usiłowano spuścić na wodę w stoczni w Gdańsku 18 kwietnia 1956 r., w miesiąc po tym jak ten krwawy komunistyczny „polski prezydent” podpadł sowietom i został otruty w Moskwie.

Ceremonia odbywała się z wielką pompą. Jednak po tradycyjnym „chrzcie”, czyli stłuczeniu o burtę butelki szampana, potężny statek ani drgnął. Okazało się, że… przymarzł do podłoża. Ubecja uznała to za sabotaż i wszczęła śledztwo. „Bieruta” udało się odmrozić i zwodować dopiero po upływie ponad doby.

Co z tego, kiedy pech go już nie opuszczał. 5 czerwca 1967 r. na Kanale Sueskim został „niechcący” ostrzelany rakietami „w ramach” toczącej się wojny Izraela z Egiptem i utknął na dobre na Wielkim Jeziorze Gorzkim. Załoga musiała go porzucić. Uwolniono go dopiero w 1975 r., ale „Bierut” był już tak przeżarty korozją, że nadawał się tylko na pocięcie na żyletki.

Ale spokojnie. Czasem – mimo wszystko – statki udaje się zwodować pomyślnie. Żeby więc nie wpaść w pesymizm, warto zobaczyć także najbardziej efektowne udane wodowania statków na świecie:

Dodajmy, że czasem do śmierci statku może doprowadzić nie tylko „nadmierne zbliżenie z morzem” w czasie wodowania, ale wręcz przeciwnie – „ucieczka morza od statku”. Chodzi oczywiście o statki, które zostały na zawsze uwięzione na pustyni w wyniku cofnięcia się wody. Zobacz jak upiornie to wygląda: Samotne okręty na pustyni Wybrzeża Szkieletów (FOTO).

Kiedy statek już zatonie, czasem mimo wszystko trzeba go wydobyć, gdyż zagraża środowisku i bezpieczeństwu żeglugi. A co jeśli w chwili katastrofy przewoził na pokładzie olbrzymi ładunek? Zobacz: KARKOŁOMNA OPERACJA: podnoszą 1400 aut z zatopionego statku z Polakami! (WIDEO).

Czytaj także: Ujawniono prawdziwą przyczynę zatonięcia „Titanica”! (FOTO)

Reporters.pl

Powiązane artykuły

Podziel się z innymi: