zmeczenie1

15 przyczyn dlaczego ciągle odczuwasz zmęczenie (FOTO)

Niedosypianie to nie jedyny powód. Cały szereg szkodliwych nawyków może powodować stan ciągłego wyczerpania fizycznego i psychicznego.

Zebraliśmy razem w skróconej formie to, co zbadali doświadczalnie uczeni z uniwersytetów Princeton, Georgia, Cleveland Clinic oraz z nowojorskiej Akademii Neurologicznej. Niektóre z tych rzeczy mogą wydawać się oczywiste, inne mniej, ale czy na pewno się do nich stosujemy?

Rezygnujesz z ruchu kiedy czujesz zmęczenie. Wiadomo, że najlepiej czują się osoby, który ćwiczą przynajmniej 3 razy w tygodniu. Prosty mechanizm – trening lub przynajmniej szybki spacer pobudza krążenie, dzięki czemu tlen lepiej dociera do komórek.

zmeczenie

Pijesz za mało wody. Nawet o 2 proc. mniej wody niż potrzebuje organizm powoduje zagęszczenie krwi, serce zaczyna gorzej pracować, zmniejsza się dopływ tlenu do mięśni. Skąd wiedzieć ile wody pić? Podziel swoją wagę na 30 – tyle litrów dziennie powinno się wypijać.

picie_wody

Brak żelaza w organizmie powoduje osłabienie, ospałość, rozdrażnienie i trudności z koncentracją, a nawet może prowadzić do anemii. Żeby tego uniknąć jedz dużo chudej wołowiny, fasolę, wątróbkę wieprzową lub drobiową, jajka (z żółtkiem!), soję, brokuły, zieleninę, orzechy.

Ale samo żelazo nie wystarczy, potrzeba jeszcze witaminy C i innych witamin, które pomagają w jego przyswojeniu przez organizm – szpinak, cytrusy, pietruszka, papryka, pomidory.

zelazo

Jesteś perfekcjonistą. Wiesz, że nikt nie może być doskonały, ale to jest silniejsze od ciebie. Będziesz pracować na krawędzi wytrzymałości zanim nie padniesz. Zbyt wysoko postawiona sobie poprzeczka i ciągłe niezadowolenie z osiąganych wyników „bo mogłoby być jeszcze lepiej”, zero radości z drobnych sukcesów.

Z tego trzeba się wyleczyć – nie próbuj być doskonały, stawiaj sobie bliskie cele i dokładnie wyznaczaj sobie czas na ich realizację. Nie dawaj się rozpraszać przez inne zajęcia i doceniaj własne sukcesy – czerp energię ciesząc się z tego, co ci się udało, a nie myśl natychmiast co by tu dalej zrobić.

Przeprowadź sobie prosty test na pracoholizm – przestań pracować, usiądź, wyłącz telewizor i Facebooka, odłóż książkę i smartfon i staraj się nie myśleć o pracy. Zobacz czy potrafisz przynajmniej przez 20 minut absolutnie nic nie robić. Jeśli nie jesteś w stanie wytrzymać i od razu zaczyna cię „nosić” to masz problem. Normalny człowiek to potrafi. Pomyśl nad tym.

Perfekcjonizm jest też zgubny z innego powodu – starając się wszystko zrobić jak najdokładniej przegrywasz w konkurencji z tymi, którzy może robią trochę „po łebkach”, ale dzięki temu wykonują więcej rzeczy i są od ciebie szybsi.

perfekcjonizm

Masz skłonność „robić z igły widły”. Jeśli ciągle myślisz czy chcą cię zwolnić, po co szef cię wzywa i co będzie jutro to wyczerpujesz rezerwy swojego organizmu i paraliżujesz swój system nerwowy.

Kiedy taka myśl przyjdzie ci do głowy – weź głęboki oddech, albo kilka, policz do tyłu od 10 do 1, przekieruj uwagę na coś innego, albo po prostu zrób coś głupiego i nietypowego, żeby wyrwać się z tego myślowego schematu.

Będzie co będzie, na ogół nie masz na to wpływu, więc jutrzejszymi problemami będziesz się martwić jutro. A skąd wiadomo, że spełni się najgorszy scenariusz? Spacer na świeżym powietrzu, medytacja, rozmowa z innym człowiekiem czy trening też nie zaszkodzą.

smutne

Nie jadasz śniadań. Czyli pozbawiasz się energii na pierwszą część dnia. Po prostu.

sniadanie

Jesz niezdrowe rzeczy. Wszystkie półfabrykaty są naszpikowane cukrem, solą i konserwantami. Wszystkie one mają wysoki indeks glikemiczny, czyli wpływają na skoki poziomu glukozy we krwi. A te skoki powodują uczucie ciągłego zmęczenia.

niezdrowe_jedzenie

Masz problem z mówieniem: NIE. Tak bardzo chcesz, żeby cię wszyscy lubili i tak bardzo nie chciałbyś nikomu podpaść, że będziesz się zarzynać kosztem własnej energii, wypoczynku, a nawet szczęścia, żeby tylko dogodzić innym. A jak ludzie cię wkurzą to nie powiesz im tego tylko „kisisz” gniew i żal w sobie bo „nie wypada” albo się boisz.

Brak asertywności – wobec szefa, kolegów z pracy, a nawet własnej rodziny – to jest coś, co cię wykańcza. Na szczęście wbrew pozorom wcale nie jest tak trudno wyrobić w sobie tę umiejętność. Znajdziesz w Internecie mnóstwo sposobów, niektórzy korzystają w tym celu z psychoterapii.

Najprostszy i najmniej kłopotliwy sposób – codziennie jadąc samochodem do pracy raz po raz powtarzaj sobie zdecydowanie i głośno: NIE. Z czasem przyzwyczaisz się bez zakłopotania używać tego magicznego słowa, które bardzo ułatwia życie.

asertywnosc

Masz totalny bajzel w miejscu pracy. Stare papierzyska, niepozmywane kubki, jakieś walające się kable. To powoduje dodatkowe trudności z koncentracją i zmniejsza wydajność. Takie są wyniki badań.

bajzel

Nie bierzesz urlopu, a jak już go weźmiesz to spędzasz go z komórką w ręku, sprawdzając maile lub dzwoniąc, żeby dowiedzieć się jak tam sytuacja w pracy. Więc psychicznie w ogóle nie wypoczywasz. Całkowite oderwanie się od pracy i częstsze przerwy sprzyjają większej kreatywności i wydajności.

praca_na_wakacjach

Wypijasz przed snem 1-2 kieliszki wina, piwo albo i coś mocniejszego. Pomijając już fakt, że nawet bardzo niewielka ilość alkoholu pita regularnie prowadzi do uzależnienia, niszczysz w ten sposób pozytywne efekty snu.

Centralny system nerwowy zostaje pobudzony, następuje skok adrenaliny, czyli dokładnie to, czego przed snem i w jego trakcie być nie powinno. Skutkiem tego mogą być także przebudzenia w środku nocy i problemy z ponownym zaśnięciem.

picie_przed_snem

Leżąc w łóżku sprawdzasz przed snem pocztę na smartfonie albo portale społecznościowe. Ostre światło ekranu narusza twój rytm dobowy i opóźnia produkcję melatoniny – hormonu, który reguluje twój zegar biologiczny. Wnioski z najnowszych badań: przestać korzystać z ekranów ciekłokrystalicznych na 2 godziny przed snem.

notebook

Cały dzień „ciągniesz na kofeinie”. Jeśli wypijasz więcej niż trzy kawy dziennie to zaczynasz poważnie naruszać swoje biorytmy. Kofeina blokuje adenozynę, czyli coś w rodzaju „hormonu zmęczenia”, który sygnalizuje twojemu organizmowi, że czas trochę odpocząć.

Lekarze nie zalecają picia kawy, ani mocnej herbaty nawet 6 godzin przed snem. Poza wszystkim wypłukuje ona też magnez z organizmu. Jeśli już pić kawę – to rano.

picie_kawy

Palenie spłyca i zmienia nawyk oddechowy. Wiele osób, które je rzuciły nagle odczuwa niesamowity przypływ energii. Właśnie dlatego – zaczynają normalnie oddychać.

Chodzisz późno spać w weekendy. Imprezowanie do późna w sobotę i gnicie w niedzielę w łóżku „aż do zwycięstwa” powoduje, że potem nie można się wyspać w nocy na poniedziałek.

Jeśli już zabalowałeś w sobotę to przemóż się i wstań w niedzielę rano. Potem najwyżej zdrzemnij się w połowie dnia na 20-30 minut. Tylko nie na 2 godziny bo znowu wpadniesz w głęboką fazę snu i po przebudzeniu będziesz rozbity.

zmeczony_pies

Czytaj także: 10 produktów, które można i trzeba jeść przed snem i nie przytyjesz

Nowa Platforma 5Portali+1 Przeglądaj wygodnie aż sześć polskich serwisów informacyjnych na raz!

Reporters.pl

Powiązane artykuły

Obserwuj tę stronę
FollowFollowFollow