czarna_dziura

NASA odkryła bijące czarne serce Kosmosu! (FOTO)

By Dział: Nauka i Odkrycia W popularnych | 21 kwietnia 2017

Potężne pulsujące uderzenia następują bardzo wolno.

Obserwujący przestrzeń kosmiczną z orbity okołoziemskiej teleskop rentgenowski Chandra zaobserwował w centrum odległej galaktyki potężną „czarną dziurę”, która pulsuje jak ludzkie serce – poinformowała amerykańska agencja NASA.

Co pewien czas takie „uderzenia serca” emitują w kosmos ogromne ilości materii i energii. Pulsowanie to odbywa się jednak bardzo wolno – kolejne uderzenia następują raz na 5-10 milionów lat. Jednak kiedy już do nich dochodzi wyrzucona fala uderzeniowa jest tak potężna, że pokonuje w kosmosie dziesiątki tysięcy lat świetlnych. Dodajmy, że jeden rok świetlny to ok. 9,4 biliona km.

serce_kosmosu2

Galaktyka NGC 4969, w której bije to „czarne serce” znajduje się w gwiazdozbiorze Panny, w odległości 145 milionów lat świetlnych od Ziemi. Przypomnijmy, że niedawno NASA poinformowała też o wykryciu gigantycznej erupcji promieni rentgenowskich z centrum „czarnej dziury” znajdującej się w gwiazdozbiorze Pegaza 324 mln lat świetlnych od Ziemi.

serce_kosmosu

„Te odkrycia pozwolą nam zrozumieć w jaki sposób olbrzymie „czarne dziury” są źródłem energii dla najjaśniejszych obiektów obserwowanych we Wszechświecie” – wyjaśnia Dan Wilkins z kanadyjskiego Saint Mary’s University w Halifax.

czarna_dziura1

Czytaj także: NASA zobaczyła w kosmosie Rękę Boga! (FOTO)

Nowa Platforma 5Portali+1 Przeglądaj wygodnie aż sześć polskich serwisów informacyjnych na raz!

Podziel się z innymi: