NASA sfilmowała bardzo dziwne światła na Marsie! Tuż przed lądowaniem ziemskiej sondy (WIDEO)

By Dział: Ciekawostki Nauka i Odkrycia | 18 października 2016

Agencja kosmiczna NASA zaobserwowała zagadkowe wielkie rozbłyski na nocnej stronie powierzchni Marsa – donoszą agencje. Tymczasem właśnie teraz, w środę 19 bm., na planecie ma wylądować ziemski pojazd kosmiczny.

Obserwacji dokonała krążąca od roku wokół Marsa sonda kosmiczna MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN) używając promieni ultrafioletowych. Uczeni mają kilka hipotez co do przyczyny tych rozbłysków. Część z nich sądzi, że są to reakcje chemiczne spowodowane cyrkulacją cząsteczek między dzienną a nocną stroną planety.

Najpierw na stronie dziennej światło słoneczne rozbija molekuły azotu i dwutlenku węgla, które następnie przenoszone są na stronę nocną planety i tam łączą się ponownie w cząsteczki tlenku azotu, wytwarzając przy tym energię widoczną potem jako świecenie.

Dzięki najnowszym obserwacjom uczonym udało się ustalić jak przebiega na Marsie cyrkulacja wiatrów na poziomie 60-100 km, jak formują się chmury i jak przemieszczają się warstwy ozonowe planety. Wykonali też setki zdjęć w najlepszej rozdzielczości jaką kiedykolwiek udało się uzyskać i opublikowali nagranie w Internecie.

Przypomnijmy, że zadaniem sondy MAVEN, która zbliża się do powierzchni Marsa na 125 km jest zbieranie informacji o atmosferze, klimacie i pogodzie na tej planecie, które następnie będą przydatne przy jej kolonizacji przez ludzi.

Tymczasem po prawie 500 mln km kosmicznej podróży do Marsa zbliżyła się też europejsko-rosyjska misja bezzałogowa ExoMars, która odbywa się z udziałem Polski. Lądowanie jej próbnika Schiaparelli ma nastąpić w środę 19 października o 16:48 czasu polskiego.

Wejdzie on w atmosferę z prędkością 21 tys. km/h potem zacznie ostro hamować i ostatnie 40 sekund będzie opadał na spadochronie. Kilometr nad ziemią odstrzeli spadochron i przy prędkości 250 km/godz. odpali 9 silników hamujących zasilanych hydrazyną. To właśnie przetestowanie bezpiecznego lądowania jest głównym zadaniem Schiaparelliego.

Natomiast jego statek-matka ExoMars będzie krążył wokół Czerwonej Planety jeszcze przez 5 lat, usiłując wykryć na niej ślady obecnego lub dawnego życia, a także wody i metanu, który według jednej z hipotez mogą wytwarzać jakieś mikroorganizmy.

Czytaj także o tym jak przebiegają przygotowania do kolonizacji Marsa i na jakie nietypowe problemy natkną się jego przyszli mieszkańcy.