Pociągiem z Warszawy do Krakowa i Gdańska w 15 minut! Do Grecji i Moskwy – w godzinę (FOTO)

Ruszyła budowa światowego Supermetra. Będzie dwa razy szybsze od samolotu.

Futurystyczne wizje czołowego amerykańskiego miliardera – wynalazcy Elona Muska zaczynają przybierać konkretne formy. Kompania Hyperloop Transportation Technologies rozpoczęła budowę pierwszego 8-kilometrowego odcinka światowego Supermetra w Quay Valley – nowym mieście powstającym między Los Angeles i San Francisco, zasilanym całkowicie energią Słońca.

Koszt inwestycji to 100 mln USD, jest pokrywany z emisji akcji. Firma zawarła też kolejny kontrakt z rządem Słowacji na budowę Supermetra między Bratysławą i Budapesztem. Z kolei konkurencyjna firma Hyperloop One została założona przez Shervina Pishevara, inwestora słynnego  światowego systemu taksówkowego Uber.

Przy wsparciu poprzedniego prezydenta Baracka Obamy rozpoczęła ona we wrześniu ub. roku budowę testowego odcinka Supermetra w rejonie Las Vegas za 90 mln USD. Wiadomo, że inżynierom udało się tam wytworzyć w rurach próżnię wielkości 0,02 proc. ciśnienia atmosferycznego.

supermetro2

Co ciekawe, inwestuje w to m.in. jeden z najbogatszych Rosjan Wiktor Wekselberg i dagestański miliarder Zijawudin Magomedow. Ten drugi przedstawił już zresztą kolejny projekt budowy 65-kilometrowej trasy z chińskiego miasta Hunchun do rosyjskiego portu Zarubino na Dalekim Wschodzie.

Wartość tej inwestycji oszacowano na 500-700 mln USD. W ciągu 5 lat powstanie tu trasa, którą pociągi mają pędzić ze średnią prędkością 740 km/h. Ma to być pierwszy odcinek transportowego Jedwabnego Szlaku, którym towary będą docierać z Dalekiego Wschodu do Europy w 10 godzin.

supermetro3

Przypomnijmy, że już wcześniej w Emiratach rozpoczęła się budowa pierwszego na świecie pociągu próżniowego, który będzie pędzić z prędkością 1200 km/h (WIDEO).

W uproszczeniu cały system ma przypominać wielką sieć rurociągów. W rurach o średnicy 2,3 m mają co 30 sekund pędzić kolejne podłużne kapsuły z pasażerami z prędkością od 480 km/h do 1200 km/h. W środku będzie do 14-tu rzędów siedzeń po 2 fotele w każdym.

Osiągnięcie tak zawrotnej prędkości będzie możliwe dzięki napędowi elektromagnetycznemu z energii słonecznej, a także dzięki temu, że w rurach ma panować niemal całkowita próżnia, nie będzie więc oporu powietrza. Jego resztki zostaną wtłoczone pod kapsuły, dzięki czemu będą one poruszać się na poduszce powietrznej.

supermetro7

Rury zostaną położone na specjalnych filarach odpornych na wstrząsy sejsmiczne. Będą też przeciągnięte po dnach mórz i oceanów. Możliwość katastrofy jest minimalna – zapewniają autorzy projektu.

A co w sytuacji kiedy nagle zabraknie prądu? Przewidziano i taką sytuację. Każda kapsuła ma zawierać potężne półtoratonowe akumulatory awaryjne, które pozwolą na 45 minut jazdy – tyle wystarczy, żeby dojechać do najbliższej stacji. Z kolei na wypadek dehermetyzacji przewidziano butle ze sprężonym powietrzem.

Atutem tej komunikacji jest minimalny koszt przewozu, tym bardziej, że prąd mają produkować baterie słoneczne umieszczone na górze rur komunikacyjnych. Ich wydajność ma być znacznie większa niż potrzeby metra, stąd na samej sprzedaży nadwyżek prądu światowe metro ma zarabiać dziesiątki milionów dolarów rocznie.

supermetro8

Obliczono nawet ile powinien kosztować żeton na takie metro, żeby inwestycja przyniosła zysk. Koszt przejazdu to 20 USD. Cena ma być niezależna od tego jak daleko się jedzie – tak jak w obecnym metrze. Przy takiej cenie inwestycja ma się zwrócić po 20 latach.

Docelowo Supermetro ma opasać sobą cały świat. W jego pierwszym wariancie, który opublikowano jeszcze w 2008 r., z Warszawy ma wychodzić pięć linii. Pierwsza – na Mińsk, Moskwę i Petersburg.

Druga – na Gdańsk i Helsinki, z odgałęzieniem na Poznań i Kraków. Trzecia – na Ukrainę, przez Morze Czarne do Turcji, Grecji, południowych Włoch i dalej na Zachód, aż do Ameryki Południowej. Czwarta – na Bukareszt, Bałkany, Grecję, Izrael i Bliski Wschód – aż do Indii. Piąta – przez środkową Rosję – do państw Kaukazu i dalej również do Indii.

supermetro4

Niedawno pojawił się zmodyfikowany wariant tej sieci, w którym doszła bezpośrednia linia ze wschodu przez Warszawę do Europy Zachodniej. Oczywiście po drodze – jak w każdym metrze – będą stacje przesiadkowe, pozwalające zmienić kierunek podróży.

supermetro1

Na obecnym etapie nad planami pracuje na całym świecie ok. 200 inżynierów. Wykonują projekty za darmo – w zamian mają mieć udziały w zyskach kiedy sieć zostanie już zbudowana. Tymczasem Elon Musk, który niegdyś cały ten system wymyślił, samodzielnie przymierza się właśnie do rozpoczęcia kolejnej 8-kilometrowej linii w Teksasie.

Jak na razie różne jego “fantazje” – tanie rakiety kosmiczne SpaceX, elektromobile i samochody bez kierowców Tesla, czy system płatności PayPal – są już dziś normalną rzeczywistością. Czy będzie tak również ze światowym Supermetrem pędzącym z prędkością 1200 km/h?

supermetro5

Zobacz także: Bezpieczeństwo: 0 procent. Tak działa „tajna” linia kolejowa (WIDEO)

Reporters.pl

Powiązane artykuły

Obserwuj tę stronę
FollowFollowFollow