“Korona cierniowa”. Wykryto trzy neurony mózgu, w których tkwi samoświadomość! (FOTO)

By Dział: Nauka i Odkrycia W popularnych | 18 marca 2017

Zagadka ludzkiej świadomości rozwiązana?

Tajemnica świadomości, czyli fundamentalnej zdolności jednostki do zdawania sobie sprawy ze zjawisk wewnętrznych, własnych myśli oraz zjawisk zachodzących w świecie zewnętrznym, od stuleci fascynowała uczonych. Nigdy jednak nie byli oni w stanie ustalić, w czym właściwie ta świadomość tkwi.

Teraz uczonym z Allen Institute for Brain Science udało się ją w końcu wytropić. Trzy potężne neurony w mózgu są odpowiedzialne za istnienie samoświadomości – poinformował dr Christof Koch. Na razie znaleziono je u myszy, ale dzięki temu wkrótce można je będzie wyodrębnić u wszystkich ssaków.

Naukowcy opublikowali komputerowy obraz tych neuronów wykonany z 10-ciu tysięcy złożonych razem przekrojowych zdjęć mózgu. Widać na nim, że główny neuron świadomości – w kształcie korony cierniowej – oplata cały mózg.

neurony_swiadomosc

Wszystkie trzy neurony wyrastają z obszaru mózgu zwanego Claustrum. Uczeni już wcześniej podejrzewali, że to właśnie tam może tkwić ludzka samoświadomość. Teraz mają pewność, że ich hipotezy były słuszne.

“Jeden neuron oplatający całą korę mózgową. Absolutnie zadziwiające!” – zdumiewa się własnym odkryciem prof. Koch i opisuje Claustrum jako “najpiękniejszą i najbardziej niezbadaną część mózgu”.

“Krążenie białych włókien materii z i do Claustrum pokazuje, że jest to Dworzec Centralny Systemu Nerwowego. Niemal każdy region kory mózgowej wysyła tam swoje włókna” – napisał obrazowo uczony w swojej wcześniejszej publikacji w “Scientific American”.

Czytaj także: W USA zbudowali aparat pozwalający śledzić i porównywać ludzkie myśli! Politycy zachwyceni?

Nowa Platforma 5Portali+1 Przeglądaj wygodnie aż sześć polskich serwisów informacyjnych na raz!