NASA: Wielka czarna dziura pędzi przez galaktykę! (FOTO, WIDEO)

By Dział: Nauka i Odkrycia W popularnych | 17 maja 2017

Jej masa jest 160 milionów razy większa od Słońca.

Niesamowitego odkrycia dokonali astronomowie NASA. Porównując dane z obserwatorium promieni X Chandra i innych teleskopów namierzyli gigantyczną czarną dziurę, która w odróżnieniu od innych tego typu obiektów jest ruchoma – pędzi z ogromną prędkością przez galaktykę oddaloną od nas o 3,9 mld lat świetlnych.

Zdaniem uczonych, ta nietypowa supermasywna czarna dziura powstała w wyniku zderzenia się i połączenia dwóch mniejszych czarnych dziur. Rozpędziła ją prawdopodobnie fala grawitacyjna spowodowana tym zderzeniem. Prędkość czarnej dziury może dochodzić nawet do kilku tysięcy kilometrów na sekundę.

“Mamy więc kandydatkę, która potwierdza istnienie w kosmosie ruchomych czarnych dziur” – mówią astronomowie z NASA. Według nich, na obrzeżach galaktyki, w której znaleziono tę czarną dziurę, nadal zachodzą silne turbulencje. Wskazuje to, że stosunkowo “niedawno” musiało tam także dojść do zderzenia i połączenia się dwóch galaktyk.

Zderzenie dwóch czarnych dziur było więc zapewne skutkiem tego właśnie wcześniejszego galaktycznego zderzenia. Jak rzadkie jest odkrycie takiej ruchomej czarnej dziury wskazuje fakt, że aby na nie natrafić uczeni musieli przeanalizować dane z tysięcy galaktyk obserwowanych w promieniach optycznych i rentgenowskich.

Dowiedz się także o innym niezwykłym odkryciu związanym z “czarnymi dziurami”, które stawia naszą dotychczasową naukę na głowie: “Czarna dziura” w Teorii Względności Einsteina! Uczeni wykryli zjawiska, które jej przeczą (WIDEO).

Czytaj także: NASA odkryła bijące czarne serce Kosmosu! (FOTO)