Wszystkie teleskopy na pokład! Obcy robią coś z energią gwiazdy

By Dział: Nauka i Odkrycia W popularnych | 23 maja 2017

Nigdy wcześniej żadna gwiazda nie zachowywała się w taki podejrzany sposób – twierdzą astronomowie.

Gwiazda znana jako KIC 8462852 albo potocznie jako Tabby’s Star zaczęła nagle tracić jasność, aby po pewnym czasie ponownie ją odzyskać – wynika z prowadzonych na bieżąco obserwacji, które przykuły uwagę całego świata nauki.

Po raz pierwszy gwiazda zrobiła coś podobnego w 2015 r. kiedy kosmiczny Teleskop Keplera stwierdził, że jej jasność nagle zmalała o 25 proc., żeby potem powrócić do normalnego świecenia. Teraz zjawisko to się powtórzyło.

Początkowo uczeni sądzili, że mogło to być spowodowane jakąś chmurą gazu, pyłu kosmicznego, szczątkami jakiejś planety lub wielkim rojem komet, który przesłonił gwiazdę. Teraz hipotezy te zostały definitywnie odrzucone.

Co w takim razie jest przyczyną tego nigdy wcześniej nie obserwowanego zjawiska? Wytłumaczenie, które się pojawiło, jest niesamowite. Zdaniem wielu uczonych, obca cywilizacja mogła zbudować wokół gwiazdy olbrzymią megastrukturę w celu pobierania z niej ogromnych ilości energii.

Taka gigantyczna konstrukcja nazywana jest Sferą Dysona, od nazwiska amerykańskiego fizyka Freemana Dysona, który jako pierwszy w prestiżowym piśmie “Science” opisał w 1959 r. hipotezę o możliwości budowy takiego układu przez odpowiednio zaawansowaną cywilizację.

Zgodnie z jego założeniami, taka sztuczna mega-sfera mogłaby nawet całkowicie otaczać gwiazdę, pobierając z niej energię. Dlatego Dyson proponował śledzenie silnych źródeł promieniowania podczerwonego, które powinny wytwarzać nagrzane ściany takiej sfery. Jego wnioski badawcze zostały włączone do programu SETI poszukiwania obcych cywilizacji.

Teraz może się okazać, że stoimy właśnie na krawędzi tego wielkiego odkrycia. “To nie ćwiczenia! Śledźcie widmo przez najbliższe 48 godzin!” – apeluje prof. astronomii i astrofizyki Jason Wright z Uniwersytetu w Pensylwanii.

“O ile wiem, każdy teleskop, przez który można na to patrzeć, patrzy w tej chwili właśnie na to” – przyznaje Matt Muterspaugh z Uniwersytetu Tennessee. Na razie pozostała część uczonych reaguje jak zazwyczaj w przypadku niezwykłych zdarzeń – starają się w pierwszej kolejności znaleźć inne naturalne wyjaśnienie niż ingerencja obcej cywilizacji.

W przypadku Tabby’s Star takiego wyjaśnienia dotąd nie znaleziono, więc koncepcja sztucznej mega-sfery wokół gwiazdy jest coraz częściej brana pod uwagę jako jedna z możliwych hipotez.

“Wyobraźmy sobie obcą cywilizację znacznie bardziej zaawansowaną technologicznie niż nasza. Co zrobi ta cywilizacja, jeśli wyczerpie źródła energii na swojej planecie? Przecież mają “pod bokiem” gwiazdę, tak jak my mamy Słońce. Więc pozyskiwanie z niej energii mogłoby zaspokoić ich potrzeby” –  twierdzi astronom Tabetha Boyajian, cytowana przez Daily Express.

Według badaczki, która kieruje obserwacją KIC 8462852 na Uniwersytecie Yale, w celu pozyskania energii Obcy zaczną w takiej sytuacji budować wokół swojej gwiazdy ogromne struktury. “Wszelkie inne naturalne wyjaśnienia są na ten moment słabe” – ocenia uczona.

Czytaj także: NASA: Wielka czarna dziura pędzi przez galaktykę! (FOTO, WIDEO)