Z Warszawy do Łodzi w 6 minut! Do Wrocławia – 37 minut. Superszybka kolej w Polsce (FOTO)

Firma Hyperloop One ujawniła, gdzie w Europie zbuduje trasy kolei próżniowej. Wśród 9-ciu wybranych lokalizacji jest Polska.

Najdłuższa sieć kolejowa Hyperloop – łącznie 2271 km – powstanie w Wielkiej Brytanii. Trzy linie kolejowe połączą Szkocję z Walią, Glasgow – przez Liverpool – z Manchesterem i Londyn z Edynburgiem.

W Niemczech biegnąca dookoła kraju linia będzie miała 1991 km i na jej trasie znajdą się Berlin, Lipsk, Norymberga, Monachium, Stuttgart, Frankfurt i Kolonia. Całe Niemcy będzie można objechać w 142 minuty. Zaplanowano też trasy Madryt – Maroko, Korsyka – Sardynia i trasę w Holandii. Najkrótsza w Europie linia – 90-kilometrowa – pobiegnie z Estonii do Finlandii.

Nas jednak najbardziej interesuje Polska. Hyperloop One planuje zbudowanie w naszym kraju odcinka Warszawa – Skierniewice – Łódź – Sieradz – Oleśnica – Wrocław o łącznej długości 415 km. Dzięki pociągom pędzącym w tunelu próżniowym z prędkością ponad 1100 km/h podróż ze stolicy do Łodzi ma trwać 6 minut, a do Wrocławia – 37 minut.


Warto jednak pamiętać, że plany przedstawione właśnie na konferencji Vision For Europe to na razie… plany. Uznano po prostu, że Polska spełnia wszystkie kryteria inżynieryjne dla budowy kolei próżniowej.

Obecnie długość linii Hyperloop w Europie to… 30 metrów – krótki testowy tunelik próżniowy na uczelni w Delft w Holandii wybudowany przez firmę Hardt Global Mobility. O wiele bardziej zaawansowane są prace w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, o których pisaliśmy wcześniej.


Widać jednak wyraźnie, że futurystyczne wizje czołowego amerykańskiego miliardera – wynalazcy Elona Muska zaczynają przybierać coraz bardziej konkretne formy. Konkurencyjna firma Hyperloop Transportation Technologies buduje już za 100 mln USD odcinek między Los Angeles i San Francisco i zawarła kontrakt na budowę linii między Bratysławą i Budapesztem.


W uproszczeniu cały system hyperloop ma przypominać docelowo wielką sieć rurociągów. W rurach o średnicy 2,3 m, w których ma panować niemal całkowita próżnia, będą pędzić na poduszce powietrznej podłużne kapsuły z pasażerami. Osiągnięcie zawrotnej prędkości ma być możliwe brakowi oporu powietrza, napędowi elektromagnetycznemu i zasilaniu z energii słonecznej.

Reporters.pl [Rock]

Obserwuj tę stronę
FollowFollowFollow